De eerste stap die u zult moeten zetten in dit dossier is het goed afbakenen van uw doelen. Zorg dat u voor uzelf goed duidelijk heeft wat u met publiek WiFi wilt bereiken, want publieke WiFi is nooit een doel op zich. U zult zich daarom drie vragen gaan stellen:

• Welk achterliggend beleidsdoel wil ik bereiken?
• Welke doelgroep wil ik gaan bedienen?
• Welke diensten moeten er worden ontwikkeld?

Uiteraard wilt u als gemeente of provincie het welzijn en de welvaart van uw burgers vergroten. De vraag is echter hoe publiek WiFi dit kan faciliteren. Het is verstandig publieke WiFi als een middel te zien maar niet alle doelen hebben ook daadwerkelijk synergie met elkaar. Zoek dus aansluiting met bestaand beleid om zo bestaand beleid efficiënter vorm te geven. Het is uiteraard goed mogelijk om verschillende doelen te hebben.

Hieronder vindt u een lijst met mogelijke beleidsdoelen:

  • Het stimuleren van toerisme - Steeds meer toeristen laten zich door hun smartphone met een routeplanner door een stadscentrum leiden. Maar ook op havens en stranden wordt het beeld steeds meer bepaald door tablets en smart phones.

  • Het ondersteunen van de detailhandel -  Het koop- en winkelgedrag van consumenten is ingrijpend aan het veranderen. Winkels in gezellige binnensteden verliezen terrein aan webwinkels met een alleen opslagruimte op een bedrijventerrein.

  • Generieke city marketing - Hoewel het geen doorslaggevend criterium zal zijn voor iemand die zijn citytrip boekt, heeft publiek WiFi wel positieve uitstralingseffecten op het imago van een stad.

  • Het verhogen van de veiligheid - Draadloze netwerken kunnen een uitstekende flexibele optie zijn om beveiligingscamera’s te realiseren

  • Het ondersteunen van evenementen - Steeds meer evenementen hebben naast een fysiek ook een digitaal programma. Door dit te combineren kunnen beide aspecten elkaar versterken.

Vraag u goed af wie er gebruik gaat maken van het publiek WiFi. Houd er rekening mee dat publieke WiFi geen alternatief kan zijn van reguliere internetverbindingen of 3G-abonnementen voor huishoudens of bedrijven. Dit soort diensten wordt immers grootschalig door marktpartijen aangeboden: Consumenten en bedrijven kunnen kiezen uit talloze aanbieders van ADSL, kabel- of glasvezelinternet. Daarnaast is er uiteraard een groot scala aan mobiele abonnementen. Als overheid direct concurreren met marktpartijen biedt zelden een meerwaarde.

Bij publiek WiFi gaat het altijd om een zeer specifieke doelgroep. Baken vooraf duidelijk af welke doelgroep u wilt bedienen.

  • Toeristen - Om hun weg te vinden in de stad biedt publiek WiFi uitkomst aan toeristen. Waar ligt dat museum? Welk hotel is nog beschikbaar? Welk restaurant heeft vanavond een aanbieding? Dankzij een digitale stadswandeling leren bezoekers het verhaal achter historische gebouwen kennen. Vooral buitenlandse toeristen maken vaak geen gebruik van een 3G/4G verbinding om te voorkomen dat zij worden geconfronteerd met hoge roaming kosten. Bovendien zijn mobiele netwerken niet op alle plaatsen goed ontwikkeld: Denk aan een jachthaven of het strand.

  • Winkelend publiek - Steeds meer consumenten staan tijdens het koopproces in contact met vrienden en hebben de mogelijkheid om achtergrondinformatie op te zoeken of prijzen te vergelijken. Via een publiek WiFi kunnen zij beter worden gefaciliteerd en verleid om langer te blijven of actiever koopgedrag te vertonen. 

  • Detaillisten - Voor detaillisten heeft publiek WiFi als voordeel dat ze nog makkelijker hun producten 'op straat' voor het voetlicht kunnen brengen, hun klanten op maat kunnen bedienen of simpelweg als 'wachtverzachter'. Publiek WiFi is complementair aan de eigen draadloos internet faciliteiten in de winkel, omdat het zich richt op de publieke ruimte (bijv. openbare pleinen, winkelstraten in de binnenstad).

  • Evenementenorganisatoren - Juist voor evenementen kan publiek WiFi interessant zijn. Door het eenmalige karakter is er veel behoefte aan nieuwe informatie en kennis. 

  • Veiligheidsketen - Publiek WiFi kan ondersteunend zijn bij de uitvoering van gemeentelijk beleid als het gaat om veiligheid.

De echte meerwaarde van een publiek WiFi-netwerk zit in de diensten die over dit netwerk worden aangeboden. Er zijn talloze diensten te bedenken die aangeboden kunnen worden. Wederom is het zaak om hier vooraf een duidelijke keuze in te maken.

  • Internet - bepaal of er volledige of beperkte internettoegang wordt gegegeven.

  • Een digitale stadswandeling - creëer een wandeling met vertoning van de stadshistorie via audio visuele archieven of augmented reality

  • Informatieverstrekking via openbare zuilen of displays - stream content naar digitale schermen. Denk hierbij aan een dynamische stadsplattegrond, weerbericht, OV reisinformatie, VVV online, et cetera.

  • Narrowcasting aanbiedingen te verstrekken - zend de gebruiker berichten op basis van doelgroep, locatie en tijdstip.

  • Beeldregistratie van evenementen. - creëer een live broadcast van evenementen.

  • Persoonlijke winkelroute - personaliseer de winkelroute met persoonlijke aanbiedingen.

  • Beveiligde beeldverbindingen. - installeer (tijdelijke) ip-camera's in de openbare ruimte.

  • Meldapplicatie aan burgers - bied burgers de mogelijkheid om verdachte zaken of overlast (bijv. graffiti, vernielingen) makkelijk met de politie of gemeente te delen middels een app.